ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
24_10_2014

Κτήριο Γραφείων Ερμού και Καπνικαρέας 9

Νίκος Βαλσαμάκης _ 1958

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Κατηγορία
Γραφεία
Χρόνος μελέτης
1958
Χρόνος αποπεράτωσης
1958
Συνολική επιφάνεια
3368m2
Διεύθυνση έργου
Ερμού και Καπνικαρέας 9, Αθήνα, Αττική

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Το κτήριο προοριζόταν για γραφεία στους επαναλαμβανόμενους ορόφους, μαγαζιά στο ισόγειο και κατοικίες στην εσοχή, και βρισκόταν στην πλατεία της Καπνικαρέας απέναντι από την ομώνυμη βυζαντινή εκκλησία. Το τελικό αποτέλεσμα, σημειώνει ο Α. Αντωνιάδης, εμφανίζει ‘το νεότερο έργο σε υποτονισμένο φόντο πάνω στο οποίο προβάλλεται το παλιό κτήριο. Το παλιό μένει ασυναγώνιστο χωρίς την ανάγκη καταφυγής σε μιμητικές σκηνοθεσίες’. (Αντωνιάδης Α., 1979 σ. 92).

Σε αυτό το έργο χρησιμοποιούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα η νέα τεχνολογία των υαλοπετασμάτων (curtain wall) και η ελεύθερη κάτοψη. Η πρόθεση ήταν το έργο να αποτελέσει ένα ουδέτερο φόντο πάνω στο οποίο να προβάλλεται η εκκλησία της Καπνικαρέας. Ο σκελετός από οπλισμένο σκυρόδεμα επέτρεψε τη διαίρεση των ορόφων σε γραφεία με τη χρήση κινητών χωρισμάτων. Τα ανοίγματα στην πρόσοψη (παράθυρα από στρατζαριστή λαμαρίνα), είναι μεγάλα, ώστε να εξασφαλίζουν επαρκή φωτισμό και συρόμενα για εξοικονόμηση χώρου. Η κανονικότητα της μοντέρνας όψης με τα γυάλινα ανοίγματα, διασπάται από τη στοά στο ισόγειο των καταστημάτων και την απότμηση των γωνιών του κτήριου. Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν ήταν μεταλλικές και αλουμινένιες διατομές για τα υαλοστάσια, και μάρμαρο Ερέτριας για την επένδυση. Το υαλοπέτασμα είναι αναρτημένο από την κατασκευή.

Όπως επισημαίνει η Ε. Φεσσά-Εμμανουήλ, ‘το κτήριο γραφείων στην Καπνικαρέα αποτελεί αξιόλογη εφαρμογή του Διεθνούς Στυλ. Με τη σωστή και απλή κατασκευή τους και τις αρμονικές αναλογίες της μορφής τους, τα γυάλινα αυτά τοιχοπετάσματα ξεχώριζαν τότε για τη διακριτική τους κομψότητα από πολλές όμοιες επιδερμίδες κτηρίων για γραφεία. Το νεωτερικό αυτό κτήριο στέκεται σωστά στη θέση του, αποτελώντας με τη λιτότητα και τα διακριτά του χρώματα ένα ουδέτερο φόντο πάνω στο οποίο προβάλλεται ο ναός’. (Φεσσά-Εμμανουήλ Ε., 2001, σ. 207).

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ

Βιβλιογραφία
  • Αντωνιάδης Α., 'Διεθνισμός - Οριζοντιότητα, Ν. Βαλσαμάκης', Σύγχρονη Ελληνική Αρχιτεκτονική, Αθήνα 1979, σ. 92.
  • Fessas-Emmanouil H., 'Nicos Valsamakis’ hotels and office buildings', Nicos Valsamakis 1950-1983, Constantopoulos El. (Ed.), 9H Publications, 1984, pp. 120-121.
  • Φεσσά- Εμμανουήλ Ε., Δοκίμια για τη Νέα Ελληνική Αρχιτεκτονική, Αθήνα, 2001, σ. 207.