ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
23_10_2019

Κατοικία 1 στην Ανάβυσσο

Νίκος Βαλσαμάκης _ 1963

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΓΟΥ

Κατηγορία
Κατοικίες
Χρόνος μελέτης
1961
Χρόνος αποπεράτωσης
1963
Συνολική επιφάνεια
300m2
Ιδιοκτήτης
Ιδιώτης
Διεύθυνση έργου
Ανάβυσσος, Αττική

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Κτισμένη στην άκρη ενός βράχου, η εξοχική αυτή κατοικία ορίζεται από δύο πλάκες οπλισμένου σκυροδέματος χωρίς δοκάρια, με μεγάλους προβόλους ελάχιστου πάχους και ανάμεσά τους μεγάλες επιφάνειες γυαλιού. Λιθοδομές συνδέουν τη λεπτή, προεντεταμένη πλάκα της οροφής με την πλάκα του εδάφους, η οποία, με τις ελεύθερες δοκούς που τη στηρίζουν, αγκιστρώνει την κατασκευή στην άκρη του βράχου.

Η οργάνωση της κάτοψης διαφοροποιεί χαρακτηριστικά τις λειτουργίες και βασίζεται σε αυστηρό κάνναβο και τρεις άξονες, οι οποίοι υλοποιούνται από τις ασβεστωμένες λιθοδομές. Οι τελευταίες επεκτείνονται πολύ έξω από τον κλειστό χώρο, ορίζοντας με σαφήνεια τις λειτουργικές ενότητες της κατοικίας. Η διαμόρφωση της εισόδου με τυφλούς τοίχους (στοιχεία που μπορούν να επεκταθούν απεριόριστα και υποδηλώνουν τις τρεις διαστάσεις του χώρου), προσφέρει ιδιωτικότητα. Ο ευρύχωρος εσωτερικός χώρος ορίζεται μόνο από τα δύο επίπεδα οροφής και δαπέδου, ώστε τα όρια κλειστού-υπαίθριου να είναι ασαφή, ενώ ταυτόχρονα γίνεται αναπόσπαστο στοιχείο του καθιστικού η θάλασσα και η παρουσία του νησιού απέναντι, στα ανοιχτά του Σαρωνικού. Τα μεγάλα ξύλινα συρόμενα παράθυρα ενοποιούν τον εσωτερικό με τον εξωτερικό χώρο. Τα στοιχεία της επίπλωσης έχει σχεδιάσει και επιμεληθεί ο ίδιος ο αρχιτέκτονας.

Ο Δ. Φιλιππίδης, αποτιμώντας συνολικά τις πρώτες μονοκατοικίες του Ν. Βαλσαμάκη σημειώνει: 'Οι πρώτες βίλες του στην Ανάβυσσο εντυπωσίασαν όσο και οι πρώτες πολυκατοικίες. Τίποτε ανάλογο δεν υπήρχε έως τότε στην ελληνική αρχιτεκτονική, και η αφαιρετική τους τόλμη δημιουργούσε αμέσως συνειρμούς με την προπολεμική μοντέρνα αρχιτεκτονική. Για να μπορέσει να σταθεί μια τέτοια αρχιτεκτονική, χρειαζόταν άψογη τεχνική τελειότητα και χρήση πολυτελών υλικών, όπως ακριβώς ο Mies van der Rohe. Παρ’ όλες τις σαφέστατες αναφορές στην ψυχρή μνημειακότητα του Mies, τα έργα του αυτής της περιόδου έχουν και μια άλλη σημαντική ιδιότητα, συνδέονται με το τοπίο'. (Φιλιππίδης Δ., σσ. 356-357). 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ